تعمیر تلویزیون ال جی

طی چند سال گذشته شرکت ال جی یک روند صعودی در کمیت و کیفیت تولیدات خود داشته و از یک شرکت محدود تولید کننده لوازم صوتی و تصویری به تولید کننده بزرگ کلیه لوازم منزل تبدیل شده است و بدیهی است به موازات این رشد در بخش تولید ، بخش خدمات و تعمیر تلویزیون ال جی هم شرایط جدیدی پیدا کند.
در بخش مدل کد تلویزیون های ال جی, عبارت مدل تلویزیون با اینچ دستگاه شروع می شود و در پی آن تکنولوژی ساخت و سال تولید دستگاه قید می شود. مدل کد تلویزیون های ال جی از فرمول خاصی پیروی می کند که در تصویر زیر مشاهده می کنید و بر اساس آن می توانید بر اساس کدهای مدل دستگاه اطلاعات زیادی در مورد دستگاه بدست آورید
 



تعمیر تلویزیون ال جی

تفکیک مدل ها و ایرادهای اپیدمی در مدلهای مختلف

  • سری اسکارلت

معروفترین سری از تلویزیون های ال جی در بخش تلویزیون های ال سی دی این دسته از تلویزیون های ال جی است که با طراحی خاص خود و در پشت قرمز رنگ که در بیشتر مدل های این مجموعه استفاده شده است شناخته می شود. هنگ کردن تلویزیون پس از مدتی کار کردن ، خاموش شدن تلویزیون همراه با ایجاد صدا در بلندگوی دستگاه همراه با از کار افتادن ریموت کنترل تلویزیون که بعلت ایجاد خرابی در بخش مین برد تلویزیون است بیشترین ایرادی است که در این سری دیده می شود. تعمیر مین برد تلویزیون راه حل تعمیر این ایراد در تلویزیون اسکارلت ال جی است.
قطع شدن بک لایت تلویزیون که نتیجه آن قطع شدن تصویر تلویزیون است دیگر ایراد متدال در این سری است که علت آن ایجاد ایراد در بخش پاور دستگاه است که معمولا بعلت ایجاد سوختگی فیزیکی با بوی سوختگی همراه است و در بیشتر موارد با تعمیر برد پاور تلویزیون قابل تعمیر است.
  •  LED 4600 ، LED 5600

ریبوت شدن که در تعمیرات تلویزیون به معنای روشن شدن و خاموش شدن متوالی تلویزیون است یکی از ایرادهای اپیدمی در این سری است که معمولا تلویزیون پس از نمایش لوگوی ال جی مجددا خاموش و دوباره روشن می شود و پی در پی این روال ادامه پیدا می کند. علت این ایراد خرابی مین برد تلویزیون است که در صورت عدم دستکاری و انجام تعمیرات اشتباه مین برد این تلویزیون ها که کمیاب هم هست، قابل تعمیر است.

قطع شدن بک لایت تلویزیون

ایراد دیگری که در این سری زیاد دیده می شود مربوط به افزایش جریان مصرفی بخش بک لایت تلویزیون است و باعث فعال شدن مدار حفاظتی دستگاه شده و نور تلویزیون قطع می شود. بخش بک لایت این تلویزیون ها از چهار بخش تشکیل می شود که پس از عیب یابی می توان برای تعدیل هزینه تعمیر تلویزیون ال جی فقط بخش معیوب را تعویض کرد.
  •  LW

این مجموعه از تلویزیون های ال جی بیشتر با ایراد مین برد تلویزیون و با نشانه های روشن نشدن تلویزیون و ماندن در حالت استندبای ، روشن شدن تلویزیون و ماندن روی لوگوی ال جی شناخته می شود که در مواردی در مراحل ابتدایی ظهور ایراد با بهم ریختگی تصویر همراه است.
قطعه سی پی یو در مین برد این مدل از تلویزیون های ال جی حرارت زیادی تولید می کند و متناسب نبودن خنک کنندگی آن نیز مزید بر علت شده و باعث می شود که این قطعه و در واقع کاکرد صحیح مین برد با مشکل مواجه شود. در صورت عدم دستکاری اشتباه قطعه معیوب یعنی مین برد که به علت همین ایراد جزء قطعات کمیاب هم شده است بطور اصولی و با هزینه منطقی قابل تعمیر است.
  •  LN

معروفترین تلویزیون در بخش تعمیر تلویزیون ال جی است که عمدتا با ایراد در بخش بک لایت و قطع شدن تصویر که مشخصه اصلی این ایراد است شناخته می شود. سوختن تعدادی از لامپهای ال ای دی در بخش بک لایت این تلویزیون باعث قطع شدن تصویر و در واقع دیده نشدن تصویر می شود و همانطور که در بخش تعمیر تلویزیون ال جی سری(ال ان) مفصل به آن پرداخته ایم مراحل تعمیر آن شامل تعویض لامپ های خراب و نیمه خراب این مجموعه و تنظیمات ظریف و مهم آن و همچنین انجام اصلاحیه در برد پاور تلویزیون برای جلوگیری از ایجاد مجدد ایراد است.



  • LB

این سری از تلویزیون های ال جی هم در تمامی ورژن ها دارای ایراد در بخش بک لایت است و به مانند سری (ال ان)  باید پروسه تعمیر بک لایت تلویزیون روی آن انجام شود. لامپ های ال ای دی بخش بک لایت این سری دارای ظرافت بیشتری نسبت به سری(ال ان)  است و در هنگام تعمیر تلویزیون ال جی دقت بیشتری را برای انجام صحیح کار طلب می کند. در برخی از مدل های این مجموعه مانند (ال بی 69000) سری  بطور ویژه از قطعات بسیار با کیفیت تری نسبت به سایر ورژن ها استفاده شده و در کنار آن پنل بدون قاب دستگاه زیبایی آن را دوچندان کرده است


  • LA

در این سری از تلویزیون های ال جی از قطعات بخش بک لایت سری (ال ان) استفاده شده که باعث می شود ایراد اپیدمی مجموعه (ال ان) در این سری هم تکرار شود و طبیعتا شرایط تعمیر تلویزیون ال جی در سری هم به مانند سری(ال ان) شامل تعویض قطعات معیوب بخش بک لایت به همراه انجام اصلاحیه در برد پاور تلویزیون است.
  • LM

در تمام ورژن های این سری از بک لایت لبه یکطرفه که در پایین دستگاه قرار گرفته استفاده شده است که در صورت خرابی بخش بک لایت که در این تلویزیون ها گاها ایجاد می شود باعث می شود برای انجام تعمیر تلویزیون نیاز به تعویض کلی این قطعه باشد. آبخوردگی پنل تلویزیون یکی دیگر ایرادهایی است که هر چند ایرادی است که توسز مصرف کننده ایجاد می شود اما بعلت تعدد آن در این مجموعه به آن اشاره می کنیم. اهمیت آبخوردگی پنل تلویزیون در این سری بیشتر به آن علت است که از برد(تی کان) در این تلویزیون استفاده نشده و قطعات این برد به مین برد تلویزیون منتقل شده که باعث می شود در اثر آبخوردگی این تلویزیون ها مین برد آسیب دیده و در بیشتر موارد نیاز به تعویض داشته باشد.



  • LS

تنها در یک سری از تلویزیون های ال ای دی ال جی از بک لایت لبه و یکطرفه استفاده شده و آن سری (ال اس) است. قرار گرفتن لامپ های ال ای دی به صورت متراکم روی یک صفحه آلومینیومی که نقش خنک کننده را دارد ویژگی اصلی ساختاری این نوع از بک لایت ها است و گرمای بالایی که در اثر تراکم لامپها ایجاد می شود اصلی ترین عامل افزایش روند استهلاک و ایجاد خرابی در آنهاست. معمولا خرابی بخش بک لایت در این مدل با قطع شدن تصویر پس از مدتی کارکردن تلویزیون شروع شده و به تدریج این زمان کاهش می یابد.
عموم تعمیرکاران تعویض کامل بک لایت را تنها راه حل تعمیر تلویزیون الجی در این ایراد می دانند اما گاها با بررسی دقیق ایراد و ایجاد شرایط لازم می توان جهت تعمیر قطعه معیوب و جایگزینی آن با قطعه فابریک اقدام نمود.


جلوگیری از خرابی بخش بک لایت تلویزیون

همانطور که در توضیحات عیوب متداول در تلویزیون های ال جی توضیح دادیم ایراد بخش بک لایت به یکی از عیوب متداول در چندین مدل از تلویزیون های (مخصوصا ال ای دی) ال جی تبدیل شده است، در اینجا این سوال پیش می آید که آیا راهی برای جلوگیری از خرابی بخش بک لایت تلویزیون و عدم نیاز به تعمیر تلویزیون ال جی وجود دارد؟
در جواب این سوال باید گفت که بله ، برای جلوگیری از خرابی بخش بک لایت تلویزیون می توان به مجموعه ای از اقدامات اشاره کرد که همه آنها به پایین آمدن استهلاک بخش بک لایت منتهی می شود. در ادامه این اقدامات پیشگیرانه را نام برده و به طور خلاصه توضیح میدهیم :

انجام اصلاحیه بک لایت

موثرترین اقدام در بخش پیشگیری از خرابی بخش بک لایت تلویزیون انجام اصلاحیه بخش بک لایت است. اصلاحیه بک لایت عبارتست از تغییرات مداری در بخش تامین ولتاژ بک لایت تلویزیون برای کاهش مقدار مشخصی از این ولتاژ برای کم کردن میزان استهلاک بخش بک لایت و جلوگیری از خرابی مجدد آن. در عموم موارد انجام اصلاحیه در مدل های مختلف یک یا چند قطعه جابجا یا تغییر ظرفیت داده و باعث کاهش حدود 5 تا 10 درصدی ولتاژ بک لایت می شود تا ضمن حفظ کیفیت تصویر عمر مفید لامپ ها افزایش یابد.
عموم مصرف کنندگان بدلیل نیاز به صرف هزینه و باز شدن تلویزیون تمایل چندانی به انجام این اصلاحیه قبل از ایجاد ایراد و خرابی تلویزیون نشان نمی دهند در حالیکه هزینه انجام این اصلاحیه بسیار پایین تر از هزینه تعمیر تلویزیون ال جی در صورت ایجاد خرابی بخش بک لایت خواهد بود.

کاهش مقدار نور زمینه در منو تنظیمات

یکی دیگر از اقداماتی که باعث افزایش طول عمر بخش بک لایت تلویزیون می شود کاهش مقدار نور بک لایت در منوی تنظیمات است. این کاهش از طریق تغییر در دو گزینه قابل انجام است :
  1. کاهش نور زمینه (بک لایت) با کاهش گزینه مستقیم آن در منوی تنظیمات تصویر
  2. کاهش نور زمینه (بک لایت) با روشن کردن گزینه صرفه جویی در انرژی




در کنار موارد بالا که به طور مستقیم در افزایش طول عمر بخش بک لایت تلویزیون موثر است، خاموش کردن تلویزیون در فواصل زمانی 2 تا 3 ساعت بمدت 15 دقیقه و همچنین کنترل گرمای تلویزیون بعنوان راه های افزایش طول عمر کلی دستگاه و جلوگیری از نیاز به تعمیر تلویزیون ال جی، در افزایش طول عمر بخش بک لایت هم موثر است.

تعمیر تلویزیون پلاسما ال جی

ال جی در بخش تولید تلویزیون های پلاسما محصولات متنوعی را به بازار مصرف ارائه کرده و تعمیر تلویزیون پلاسما ال جی از شاخه های مهم در بخش تعمیر تلویزیون ال جی بشمار می رود. همانطور که در بخش های پیشین هم توضیح داده شد ساختار و تکنولوزی تلویزیون های پلاسما با تلویزیون های ال ای دی و ال سی دی متفاوت بوده و به موازات آن تعمیرات تلویزیون پلاسما هم اسلوب و پروسه کاملا متفاوتی نسبت به آنها دارد. ساختار ویژه پنل تلویزیون در این تلویزیون ها باعث می شود تا برای بایاس آن نیاز به بردهای پردازنده در محورهای افقی و عمودی باشد که با نام بردهای ایکس و وای شناخته می شوند. توران مصرفی بالا و حرارت زیادی که در این دو برد تولید می شود که آنها از استهلاک بیشتری نسبت به سایر قطعات دستگاه برخوردار و طبیعتا ضریب احتمال خرابی بیشتری هم دارا باشند.
در بیشتر تلویزیون های پلاسما خرابی دو برد ایکس و وای که همراه با اتصال کوتاه قطعات و در واقع اتصال کوتاه ولتاژهای اصلی برد پاور همراه باشد و به همین دلیل است که در اکثر موارد خرابی این دو برد همراه با روشن نشدن تلویزیون پلاسما باشد. معمولا در این حالت پس از استندبای دستگاه و اعمال فرمان روشن شدن برد پاور شروع به کار می کند که همراه با ایجاد صدای تیک تیک رله های راه انداز برد است اما همانطور که گفتیم بعلت اتصال کوتاه ولتاژهای اصلی دوباره دستگاه خاموش شده و به حالت استندبای بر می گردد.
انجام تعمیرات این تلویزیون ها از طرف نمایندگی ها فقط با تعویض چشم بسته هر دو برد انجام می شود که معمولا هزینه بالایی داشته و مقرون بصرفه نیست اما در مجموعه رایان با ایجاد بخش تعمیرات تخصصی این بردها هر چند که انجام این بخش از تعمیر تلویزیون در منزل امکانپذیر نیست اما در صورت انجام می توان به مقدار زیادی در هزینه تعمیرات تلویزیون صرفه جوئی کرد. در ادامه تعدادی از مدل های تلویزیون های پلاسمای الجی و ایرادهای متداول در آنها را نام می بریم :
 PX در این سری از تلویزیون های پلاسمای الجی ، در بردهای ایکس و وای از مجموعه قطعاتی به نام هایبرید استفاده شده که در صورت خرابی باید به صورت یک پکیج و بعنوان یک قطعه تعویض شوند.
ایراد متداول دیگر در این سری از تلویزیون های پلاسمای الجی روشن نشدن و دیر روشن شدن تلویزیون است که معمولا در اثر خرابی در برد پاور دستگاه ایجاد می شود.

PJ

به مانند عموم تلویزیون های پلاسما، خرابی بردهای ایکس و وای عمده ترین ایراد ایجاد شده در این سری از تلویزیون های پلاسمای ال جی است.

PA

در این سری هم خرابی بردهای ایکس و وای شایع بوده و در عین حال بدلیل استفاده از قطعات اس ام دی تعمیر بردهای دستگاه معمولا با سختی بیشتری نسبت به سایر مدل ها برخوردار است.

یکی از نکات مهم در بخش تعمیر تلویزیون پلاسما عدم امکان تعمیر پنل این تلویزیون ها است که باعث می شود در صورت ایجاد هرگونه خرابی در این قطعه اصلی تنها راه تعمیر تلویزیون، تعویض کامل پنل باشد.

Comments